
Dat Netflix de studio Warner Bros. Discovery heeft binnengehaald voor 82,7 miljard dollar, maakt enorm veel los. Kijkers en kenners uiten voorzichtige zorgen over één van de grootste fusies uit de gehele filmgeschiedenis. Wat kan er veranderen? En wat vinden regisseurs ervan? En hoe kan Paramount dit lot nu veranderen?
We gaan even terug de tijd in. Nog niet heel lang geleden hoorden we geruchten over een eventuele overname van Warner Bros. door Netflix. Het duurde niet lang voordat dát nieuws werd bevestigd. Afgelopen week liet de streamer weten de studio én HBO Max en HBO op te kopen voor een bedrag van 82,7 miljard dollar. En dat terwijl Paramount er inmiddels nog een schepje bovenop heeft gedaan met een bod van 108 miljard dollar.
Grote franchises
In een scenario waarin Netflix de overhand heeft in de deal, zouden film- en tv-studio’s van Warner Bros. onder de streaminggigant behoren. Ook HBO Max en HBO vallen er dan onder. Dat zou inhouden dat grote franchises als Game of Thrones, Harry Potter en het gehele DC-universum bij Netflix gaan horen. Juist hier klinkt veel kritiek op. Netflix zou hiermee een ongekend grote machtspositie krijgen…
Nog wel in de bioscoop?
Daar houdt het niet op, want zoals we al zagen is Netflix allesbehalve een voorstander van bioscoopreleases. Oké, er zijn een aantal Netflix Originals dit jaar op het witte doek verschenen, maar bekend is dat de streamer het liefst direct kiest voor het eigen aanbod op de dienst. Wat gaat er dan gebeuren met films in de bioscoop als ook Warner Bros.-producties van Netflix moeten wijken?
Kritiek van makers
Vooral vanuit makers is er enorm veel kritiek op dít aspect van de fusie Directors Guild of America, onder leiding van Christopher Nolan, wil de deal van Netflix tegengaan en ook regisseurs spreken zich massaal uit over de mogelijke toekomst van bioscopen nu de streamer de meeste macht lijkt te krijgen.
‘Een ramp’
Volgens James Cameron zou het een ‘ramp’ zijn, James Gunn (de baas van DC) liet weten de ‘gemeenschappelijke bioscoopervaring ongelooflijk belangrijk’ te vinden en Guillermo del Toro (die nota bene zélf Netflix Original Frankenstein maakte) vindt dat er niets op kan tegen films in de bioscoop te zien.
Op klein scherm
Volgens Ted Sarandos wordt dit te groot gemaakt. “We hebben dit jaar ongeveer dertig films in de bioscoop uitgebracht, dus het is niet zo dat we veel weerstand hebben tegen films in de bioscoop”, aldus de topman in gesprek met Wall Street. Een eerder interview met Sarandos wordt nu weer opnieuw aangehaald. Daarin vertelt de CEO dat films als Barbie en Oppenheimer hetzelfde effect zou hebben op een klein scherm: “Mijn zoon heeft Lawrence of Arabia op zijn telefoon gekeken.”
Paramount
Netflix gaf al aan dat abonnees nog geen zorgen hoeven te maken, want concreet verandert er nu helemaal niets. Dat kan ook niet, want deze week liet Paramount weten óók een bod te hebben gedaan. Met een overnamebod van 108,4 miljard dollar hoopt Paramount Skydance (het bedrijf achter titels als Yellowstone) de overhand te nemen in deze ‘bidding war’. David Ellison, de topman van de studio, noemt het bod van Netflix ‘onzeker’. Er staat dus nog zeker niets vast.