Volgens The New York Times, dat sprak met economen en andere specialisten, was de familie uit de eerste twee Home Alone-films ‘buitengewoon welvarend’ en zou zij waarschijnlijk tot de top 1 procent van rijkste Amerikanen behoren.
The New York Times onderzocht dit omdat bij het jaarlijkse kijken van de populaire kerstfilms vaak de vraag opkomt hoe de ouders van Kevin, gespeeld door Macaulay Culkin, zich al deze luxe kunnen permitteren. In de films beschikken ze over een enorm huis in een buitenwijk van Chicago en organiseren ze reizen voor 15 familieleden naar Parijs en Florida.
The Times kreeg hulp van economen van de Federal Reserve Bank of Chicago. “In 1990 was het huis enkel haalbaar voor de top 1 procent van huishoudens in Chicago, en dat zou vandaag niet anders zijn. Een huishouden moest toen een jaarlijks inkomen van 305.000 dollar hebben, omgerekend ongeveer 756.000 dollar in 2025,” zo luidt hun conclusie. Een vergelijkbaar huis zou tegenwoordig rond de 2,7 miljoen dollar kosten. Het is dan ook niet vreemd dat inbrekers Harry en Marv het huis van de McCallisters als doelwit kiezen.
Lees ook: Top 250 beste films aller tijden
Home Alone
In de loop der jaren is Home Alone uitgegroeid tot een van de meest iconische kerstfilms ooit. In het eerste deel blijft Kevin per ongeluk alleen thuis wanneer zijn familie naar Parijs vertrekt. Terwijl zijn moeder probeert terug te keren, slaan de inbrekers Harry en Marv hun slag. Hoe de ouders van Kevin aan hun geld komen, blijft onduidelijk. In de films wordt namelijk nooit onthuld welk beroep ze uitoefenen. Wel gaan er hardnekkige geruchten dat moeder Kate in de mode werkzaam is, omdat er meerdere mannequins in het huis staan.
Succesvol
Niet alleen de hoofdpersonen uit de films zijn financieel succesvol. Dat geldt namelijk ook voor de film zelf. De familietitel onder regie van Chris Columbus en zijn vervolg uit 1992 brachten gezamenlijk rond de 450 miljoen dollar op en zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het filmlandschap. Met Macauley Culkin in de hoofdrol, krijgen de films respectievelijk een 7,7 en een 6,9 op IMDb. In de jaren daarop verschenen nog eens vier films met een andere cast, maar deze werden stuk voor stuk slecht beoordeeld en genieten bij lange na niet de iconische status als de titels uit het begin van de nineties.