
Canyon kennen we vooral van de wielrenfietsen van Mathieu van der Poel en high-end mountainbikes. Maar het merk uit Koblenz begeeft zich steeds vaker op het terrein van de urban e-bikes. Met de Citylite:ON presenteert Canyon een geduchte concurrent voor de gevestigde ‘hippe’ namen zoals VanMoof, Veloretti en Cowboy. Wij zochten uit of deze Duitse stadsfiets de ideale mix is tussen techniek en comfort.
Canyon veranderde de fietsenwereld in 2003 door als eerste grote merk exclusief via internet te gaan verkopen. Geen dealers, geen fietsenmaker om de hoek die een marge pakt, maar direct van de fabriek naar de klant. Dat levert veel fiets voor je geld op, maar het brengt ook risico’s met zich mee. We hebben bij merken als VanMoof en Cowboy gezien hoe lastig service op afstand kan zijn als er iets stuk gaat.
Gelukkig leert Canyon van de markt. Het merk bouwt in rap tempo aan een netwerk van servicepunten en opent eigen flagshipstores, onder andere in Eindhoven en Amsterdam. Dat is essentieel, want bij een e-bike van duizenden euro’s wil je niet maanden hoeven wachten op een reparatie – iets waar ik vorig jaar helaas zelf ervaring mee had bij een accu-recall van mijn Canyon mountainbike.
Design: Functioneel en ‘Clean’
Laten we naar de Citylite:ON kijken. Het ontwerp is niet zozeer ‘hip’ in de zin van een minimalistische modeaccessoire, maar eerder functioneel mooi. De afwerking is van hoog niveau: bekabeling is keurig in het frame weggewerkt, de lasnaden zijn gladgestreken en de koplamp is prachtig minimalistisch in het stuur geïntegreerd.
De fiets die wij testten, is het model met lage instap. Er komt in februari ook een ‘step-over’ (heren)model bij. Een interessant detail: de zithouding verschilt per model. Waar de herenversie een sportieve, voorovergebogen houding heeft, zit je op deze lage instap heerlijk rechtop. Dankzij de verende zadelpen, die met een hendeltje razendsnel in hoogte verstelbaar is, is het de ideale ‘deel-fiets’ voor het hele gezin.
Aandrijving: Het verfijnde Bosch-ecosysteem
Het grootste pluspunt van de Citylite:ON is de techniek onder de motorkap. Canyon kiest hier niet voor eigen, obscure onderdelen, maar voor de betrouwbaarheid van Bosch en Shimano. De Bosch Performance Line Gen 3 levert 75 Nm trekkracht meer dan genoeg voor elke stadsheuvel. De Shimano Nexus 5-speed naaf die speciaal versterkt is voor e-bikes. Waar single-speed fietsen vaak een compromis zijn bij het stoplicht, heb je hier altijd het juiste verzet. Een uitneembare 400 Wh Bosch CompactTube. Voor de stad ruim voldoende, en voor de kilometervreters is er een optionele ‘bidon-accu’ (range extender) van 250 Wh beschikbaar.
De integratie met de Bosch Flow-app is indrukwekkend. Je kunt je motor via geofencing op slot zetten en je smartphone als navigatiescherm gebruiken. Als je de Flow-app gebruikt, verandert de bediening op je stuur in een draadloze afstandsbediening voor de app. Een verfijning die we bijna ‘Apple-achtig’ mogen noemen.
Hoe fietst het?
De Citylite:ON ligt als een plank op de weg. Ondanks het stijve aluminium frame voelt de fiets comfortabel aan. Dat komt door de slimme keuze voor een carbon voorvork; carbon absorbeert trillingen en klappen van het wegdek veel beter dan aluminium. De hydraulische schijfremmen van Promax voelen krachtig en betrouwbaar aan, en een slim detail is het remlicht dat echt gaat branden zodra je de hendel inknipt.
Conclusie: Een geduchte concurrent
Met een prijs van € 2.999 positioneert Canyon zich zeer scherp. Het is misschien een paar honderd euro meer dan een simpele single-speed, maar je krijgt er een superieure Bosch-middenmotor en vijf versnellingen voor terug. Hij is bovendien goedkoper dan de topmodellen van Cowboy of Veloretti, terwijl hij dankzij de gestandaardiseerde onderdelen makkelijker te onderhouden is bij de lokale fietsenmaker.
De Citylite:ON is misschien minder een ‘fashion statement’ dan sommige concurrenten, maar als het gaat om rijgedrag, betrouwbaarheid en prijs-kwaliteitverhouding, is dit momenteel een van de beste keuzes op de markt.