Het is het einde van het jaar en dan geeft menig app een terugblik op het jaar. Ook Strava, alleen doet het zijn Year in Sport niet cadeau. Het is een functie die achter de betaalmuur is geplant en dat is toch een beetje flauw.

Lees verder na de advertentie.
Strava Year in Sport achter een betaalmuur
De vraag is ook of het slim is van Strava om het jaarlijstje alleen voor betalende gebruikers beschikbaar te maken. Een van de redenen dat Spotify er zoveel moeite in steekt is dat mensen dit soort overzichtjes volop delen op sociale media. Het is dus geweldige gratis reclame voor een app. Strava vertrouwt daarvoor dus op zijn betalende gebruikers, die 70 euro per jaar betalen voor extra functies.
Lees verder na de advertentie.
Strava maakt al bijna 10 jaar zo’n Year in Sport voor zijn gebruikers, maar het is nu voor het eerst dat deze achter de betaalmuur wordt gezet. Het is elk jaar weer een leuke geanimeerde manier om te kijken wat je op sportief gebied hebt gepresteerd, maar nu is het dus voor aanzienlijk minder mensen beschikbaar. Eerder dit jaar beschreven we al het verschil tussen gratis Strava en Premium: dat is niet enorm groot. Ja, je hebt dan routeplanners en anders moet je het zelf uitvogelen, plus je hebt iets meer details over je sporten, maar verder kunnen veel sporters prima uit de voeten met de gratis variant.
50 miljoen gebruikers
Alleen nu komt er dus bij dat je dan niet op je jaarlijstje kunt rekenen. Op sociale media delen mensen hun ongenoegen over deze keuze. “Laat de plebs hun Year in Sport ook zien, alsjeblieft!” klinkt het online. Strava legt verder ook niet uit waarom het deze keuze heeft gemaakt, al is het wel voor te stellen wat de reden is: meer geld verdienen. Het komt op veel gebruikers dan ook vooral over als een gierige actie van de app. Mensen stellen dat zij Strava al betalen met hun data en dat het van de gekken is dat Strava ze nu de toegang tot deze data ontzegt.
Lees verder na de advertentie.
Strava gaat eigenlijk heel lekker: sinds 2020 heeft de app drie keer zoveel gebruikers. Het heeft 50 miljoen gebruikers en is dus een groot succes. En het wil ook de beurs op, wat misschien wel de grootste aanleiding is voor de sport-app om de Year in Sport achter die betaalmuur te schuiven.