
Op zaterdag 20 december deed er zich ’s avonds een dodelijk verkeersongeval voor in Edegem. Op de E19 kreeg een auto een klapband, waarna het voertuig begon te slingeren over de baan. Vervolgens werd een andere auto aangereden.
In de wagen met de klapband raakte een passagier op de achterbank zwaargewond. Het ging om een vijftiger, die later in het ziekenhuis overleed aan zijn verwondingen. De bestuurder en een passagier die vooraan zat werden eveneens naar het ziekenhuis gebracht.
De inzittenden van de auto die aangereden werd kwamen er met lichte verwondingen vanaf.
Hoe kan een klapband ontstaan?
Bij een klapband wordt de wagen moeilijk bestuurbaar. Een klapband kan ontstaan:
- Doordat je met de wagen iets raakt, een borduur bijvoorbeeld, of een voorwerp dat op de weg ligt
- Door slijtage van de band
- Door een te lage bandenspanning
Wat moet je doen als je een klapband krijgt?
“Als je een klapband krijgt, is het altijd zaak om rustig te blijven en beide handen op het stuur te houden”, vertelde Stef Willems van het verkeersveiligheidsinstituut Vias in ‘Het Journaal’ op VRT 1.
“Je moet heel rustig het gaspedaal lossen en dan heel rustig remmen. En dan proberen de wagen naar de zijkant te leiden, waar je veilig kan staan. Je moet altijd kijken in de richting waar je heenrijdt en dan de wagen rustig parkeren.”
“Doe zeker geen bruuske manoeuvres. Als je dat gaat doen, gaat je wagen mogelijk in een spin geraken, en dat wil je natuurlijk te allen tijde vermijden.”
Meer kans op klapband met elektrische wagen
Cijfers tonen aan dat wie met een elektrische wagen rijdt veel meer kans maakt om een klapband te hebben, in vergelijking met een diesel- en benzinewagen.
Volgens Ben Roels, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool, heeft dat te maken met het grotere gewicht van de wagen. Daardoor verslijten de banden veel sneller. Lees in ons eerdere artikel zijn tips om de banden minder snel te verslijten.