
Tot dusver kon je in Antwerpen voor een oudere dieselwagen met euronorm 4 een weekpas of een jaarpas aankopen. Die geeft het voertuig alsnog het recht om door de Antwerpse lage-emissiezone te rijden.
Vanaf 1 januari 2026 zal dit echter niet meer mogelijk zijn. Eigenaars van een dieselwagen met euronorm 4 kunnen dan nog enkel een dagpas kopen, en dit slechts twaalf keer per jaar.
“Geen verstrenging, maar overgangsmaatregel wordt niet verlengd”
“Er is geen verstrenging, dat is ook – heel laat – beslist door de Vlaamse regering. Het is altijd de bedoeling geweest dat er geen verstrenging komt voor de euronorm 5 diesels en euronorm 2 benzinewagens”, zei schepen Karim Bachar op ATV.
“De euronorm 4 diesels hebben altijd een overgangsmaatregel gehad tot en met 2025. En het was altijd al heel duidelijk dat daar geen verlenging van zou komen.”
Lees ook: Belangrijke knoop doorgehakt over lage-emissiezones: “Was redelijk asociale maatregel”
Professor Mobiliteit moet zelf andere wagen aanschaffen
“De LEZ-regeling verandert wel degelijk. Er wordt gezegd: we gaan niets veranderen. Maar je kan geen jaarpas meer krijgen als je met een auto met euronorm 4 rijdt die dus te vervuilend is om volgens de normen op een normale manier de stad in te kunnen”, zei professor Mobiliteit Dirk Lauwers.
De professor zal het persoonlijk voelen, aangezien hij met een Saab 9-3 rijdt. “Voor mij betekent het dat ik mijn wagen moet weg doen, dat is eigenlijk de enige keuze die mij rest.”
Verstrenging lage-emissiezone in Brussel
Ook in Brussel worden de regels rond de lage-emissiezone verstrengd. “Vanaf 1 januari mag je er niet meer rijden met een dieselwagen met euronorm 5 of een benzinewagen met euronorm 2”, klonk het in ‘Het Journaal’ op VRT 1.
“De maatregel moest vorig jaar al ingaan, maar werd uitgesteld naar 2027. Het Grondwettelijk Hof draaide dat terug, waardoor heel wat mensen nu nog snel een wagen zoeken die wel nog aan de nieuwe normen voldoet.”
Stormloop bij Cardoen
“We merken dat er de laatste weken veel meer bezoekers zijn in onze showrooms. De laatste twee weken is het bijna een stormloop geweest”, zei Anik Van Bellegem van autosupermarkt Cardoen.
“We zien dat heel veel bezoekers nog heel veel vragen hebben. Ze weten bijvoorbeeld wel dat hun auto niet meer binnen mag in Brussel, maar ze zijn ook niet goed voorbereid op wat wel nog kan in de toekomst. Ze weten eigenlijk niet goed wat ze moeten kiezen op lange termijn. Ze komen echt bij ons om advies te vragen.”