
Shell waarschuwt voor overaanbod in 2026
Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers in oktober 2025 liet Shell topman Wael Sawan verstaan dat de oliemarkt volgend jaar mogelijk afstevent op overproductie. “Ik denk dat er een realistisch scenario is dat we overproductie zullen zien in 2026”, citeert The Wall Street Journal.
Wanneer er meer olie wordt geproduceerd dan verbruikt, ontstaat er druk op de prijzen. In zo’n situatie zakken de olieprijzen doorgaans, wat zich op termijn vertaalt in lagere prijzen voor benzine en diesel. De uitspraken van de Shell-topman worden in de markt ernstig genomen, aangezien Shell een van de grootste spelers in de energiesector is.
Wat betekent overproductie voor de brandstofprijs?
Ruwe olie is de belangrijkste grondstof voor benzine en diesel. Als de olieprijs daalt door een overschot op de markt, volgen de brandstofprijzen meestal met enige vertraging.
Raffinagekosten, belastingen en accijnzen blijven wel een grote rol spelen, waardoor de daling aan de pomp minder spectaculair kan zijn dan die van de ruwe olieprijs. Maar een langdurige overproductie leidt vaak tot structureel lagere brandstofprijzen.
Andere factoren die de prijs beïnvloeden
Naast overproductie spelen nog andere elementen mee in de evolutie van de brandstofprijzen. De economische groei in grote regio’s zoals China, de Verenigde Staten en Europa bepaalt hoeveel olie er nodig is.
Ook geopolitieke spanningen en beslissingen van olieproducerende landen hebben een invloed. Zelfs als er wereldwijd voldoende olie is, kan onrust in olieproducerende regio’s de prijs opnieuw opdrijven. Een garantie is er dus nooit.
Wat kunnen automobilisten verwachten in 2026?
Als het scenario van overproductie zich effectief doorzet, is het waarschijnlijk dat benzine en diesel in 2026 goedkoper blijven dan in de piekjaren ervoor. Grote prijsstijgingen lijken in dat geval minder realistisch, tenzij onverwachte gebeurtenissen de markt verstoren. Voor gezinnen en bedrijven zou dat een welgekomen ademruimte betekenen, zeker na jaren van hoge energie- en transportkosten.