
Gisterenmiddag kregen de ontwikkelaars van tien films te horen dat ze kans maken op een Oscar in de categorie ‘Beste Film’ tijdens de Academy Awards van 2023. Terwijl sommige titels nog in een bioscoop draaien, zijn enkele al gewoon vanaf de bank te bekijken. Hier de tien genomineerden en waar ze nu te aanschouwen zijn.
Te zien in de bioscoop
Van-dik-hout-zaagt-men-planken satire waarin de moderne jetset op de hak wordt genomen. Regisseur Ruben Östlund wordt er niet subtieler op naarmate zijn carrière vordert, maar vermakelijk is de film wel. Vooral het middelste gedeelte op het cruiseschip, met een geweldige Woody Harrelson als kapitein, is erg sterk. Met bijna 2 1/2 uur aan de te lange kant en niet alle verhaalelementen en grappen werken even goed, maar al met al heb ik me prima vermaakt. Eeuwig zonde dat dit de laatste film zou zijn voor de veel te vroeg overleden Charlbi Dean. – james_cameron
Te zien op HBO Max
Een halve ster aftrek vanwege het marchanderen met de werkelijkheid. Kleine details (nummer draaien in 1958 wat pas in 1961 werd geschreven) en grotere feiten (mensen aanwezig laten zijn bij gebeurtenissen waar ze niet bij waren) plus het goochelen met tijd (gebeurtenissen vrijwel gelijktijdig plaats laten vinden terwijl er in werkelijkheid enkele maanden tussen zit); het is de artistieke vrijheid die men zichzelf heeft toegeëigend bij het maken van deze film. Zolang we de werkelijke geschiedenis maar niet herschrijven, dan mag het van mij. Een mooie film om nieuwe generaties kennis te laten maken met de opkomst van idolen en de staat van de VS op het gebied van rassenscheiding in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Met hier en daar een knipoog naar de werkelijkheid. – EJ Steenbergen
Te zien in de bioscoop
Dit semi-autobiografische verhaal over de passie van een jongeman voor film maken heb ik ronduit als teleurstellend ervaren. In mijn ogen niet meer waard dan een magere voldoende. Vooral de eerste helft van de film vind ik rommelig en zwak, Steven Spielberg onwaardig. John Milton verwijst in zijn commentaar fijntjes naar Nuovo Cinema Paradiso (1988) van Giuseppe Tornatore. In vergelijking met deze film is dát een meesterwerk. – BBarbie
Vanaf 30 januari in de bioscoop
Lydia Tár is de eigenzinnige dirigente van een prestigieus Duits orkest. Ze woont samen met violist Sharon en diens dochtertje Petra die ze met hand en tand beschermt tegen iedere bedreiging. Maar het is haar eigen carrière en reputatie die onder druk komt te staan wanneer er een verband wordt gelegd tussen haar en een tragische gebeurtenis die betrekking heeft op één van haar orkestleden . Hoewel het in veel opzichten de indruk wekt een biografisch drama te zijn is dat niet juist, al bestudeerde Blanchett uiteraard enkele vooraanstaande dirigenten. Blanchett geeft (na Carol en Blue Jasmine) een nieuwe masterclass in beheerste manie en is volstrekt overtuigend als topdirigent. Maar de opening is flink doorbijten en ook daarna duurt het vrij lang voor het verhaal werkelijk op gang komt. – mrklm
Vanaf 29 januari in de bioscoop
Inzichtelijk complex, voor een film waarin bijna elke betekenisvolle minuut zich afspeelt op de stoffige hooizolder van een krakende oude schuur, is dit een even thriller als alles wat ik in 2022 heb gezien. – Rotten Tomatoes
Te zien op Netflix
Uitstekende film over een Duitse jongeman die zich aanmeldt bij het leger ten tijde van de eerste wereldoorlog. Niet de eerste verfliming van het boek van Erich Maria Remarque. En wellicht allemaal al eens eerder gezien, maar wel uitstekend uitgevoerd en het ziet er allemaal goed uit. De film weet een sterk en soms indringend beeld te schetsen van hoe het er aan toe ging aan het front met alle gruwelijkheden die daarmee gepaard gingen. – scorsese
Te zien in de bioscoop
In een echte Ierse eilandgemeenschap beëindigt Colm abrupt zijn vriendschap (en de bijbehorende bezoekjes aan de plaatselijke pub) met Pádraic om hij tot de conclusie is gekomen dat Pádraic maar “saai” is. Pádraic laat zich echter niet zomaar opzij zetten, ook niet wanneer Colm, een begenadigde muzikant, dreigt één van zijn vingers af te snijden wanneer Pádraic hem zelfs maar durft aan te spreken. Gefilmd op prachtige locaties die sfeer voorzien van authenticiteit en goed geacteerd. Farrell was nog nooit zo goed (Gleeson wel), maar het Condon die het meest indruk maakt als Pádraics zus die de koppigheid van de twee gewezen vrienden niet kan uitstaan. Goed gemaakt, maar behoorlijk bizar. – mrklm
Te zien in de bioscoop
Ik ga het vrij simpel houden …net deze film in de bioscoop gezien en in één woord fantastisch. Je hebt voor en grote tegenstanders bij dit soort blockbusters, maar je kan niet ontkennen dat de beelden en de actiescènes bij deze film een verbluffende inpak hebben. De onderwater scènes zien er magnifiek uit. Ja, het gevoel van Avatar 1 ontbreekt misschien wat omdat het niet meer weet te verrassen. En zijn natuurlijk ook heel wat imposante actiefilms na Avatar ook gekomen met verbluffende mooie beelden, maar toch weet ik niet zo dadelijk die deze Avatar 2 weten te overstijgen. Het verhaal is wel eenvoudig, maar heeft wel een mooie boodschap. Eerlijk gezegd ga ik ook niet naar Avatar kijken voor een goed verhaal. Kortom indrukwekkende beelden en heerlijk entertainment om onze gedachten wat te kunnen verzetten. – Noodless
Te zien op Amazon Prime Video
Afgelopen week gezien tijdens de Sneak Preview en wat een fantastische verassing! Ik vond het ontzettend knap hoe ondanks de over-de-top en gekker-dan-gek-scenario’s je je toch verbonden voelt met de personages. Een film waarbij de tranen rollen over je wangen van zowel het lachen als huilen. Een adrenalinekick waarbij je vol spanning zit te wachten wat het volgende shot weer op je netvlies brandt, zonder dat je daarbij het gevoel krijgt naar een onsamenhangend geheel te kijken. Ja, het vraagt enige inspanning van je als kijker, maar dat maakt voor mij vaak een film juist zo de moeite waard. Ik heb van elke minuut genoten van deze achtbaanri – Deus Ex Machina
Te zien op SkyShowtime
Goeie film over een gevechtspiloot die veel risico’s neemt tijdens zijn vluchten. Een laat vervolg dat duidelijk beter is dan de eerste film. Het plot is niet onnodig gecompliceerd en dat pakt hier goed uit. De personages zijn ietwat clichematig, maar de interactie met Tom Cruise en de jonge groep piloten is vermakelijk. De lange actievolle finale is het beste gedeelte van de film en de cockpit-scenes zien er goed uit. – scorsese