
‘Stranger Things’ breekt kijkcijferrecords op Netflix en heeft grote culturele en economische impact.
Minder dan een maand na de start van seizoen vijf heeft de complete reeks samen de grens van 1,2 miljard views gepasseerd. Netflix berekent dat door alle kijktijd te delen door de totale speelduur van de afleveringen. Daarmee staat Stranger Things bovenaan als meest bekeken serie in de geschiedenis van het platform. Alleen losse seizoenen van Wednesday en Squid Game wisten ooit hoger te pieken dan seizoen vier van deze serie.
Scènes die blijven terugkomen
De meest herbekeken momenten komen uit de derde en vierde reeks. Op nummer één staat de scène waarin Nancy in seizoen vier in trance raakt door Vecna. Direct daarachter volgt het duet van Dustin en Suzie met het nummer The NeverEnding Story. In de eerste 25 dagen van seizoen vijf volume één werd al 102,6 miljoen keer gekeken, waarmee de serie nu al richting de all time top tien schuift.
De impact reikt verder dan Netflix. Sinds de start in 2016 verschenen wereldwijd ruim 205.000 afspeellijsten met de naam Stranger Things. Klassieke nummers uit eerdere seizoenen zagen hun streams bij jongere kijkers soms meer dan tien keer zo hoog worden. Ook merken liftten mee. Eggo wafels zagen na seizoen twee een duidelijke verkoopgroei, terwijl ook Dungeons and Dragons wereldwijd sterk aan populariteit won.
Economische motor
Sinds het begin leverde de serie meer dan 8.000 productiebanen op in de Verenigde Staten en werd circa 1,4 miljard dollar aan het bruto binnenlands product toegevoegd. Vooral Georgia profiteerde, waar voor 650 miljoen dollar aan economische activiteit werd gegenereerd. Met de finale die op oudejaarsavond zelfs in Amerikaanse bioscopen draait, sluit Stranger Things af als een van de invloedrijkste series van het streamingtijdperk.