
Regie: Mark Steven Johnson | Scenario: Mark Steven Johnson | Cast: Minka Kelly (Sydney Price), Tom Wozniczka (Henri Cassell), Thibault de Montalembert (Hugo Cassell), Sean Amsing (Roberto Salazar), Flula Borg (Otto Moller) e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2025
Het lijkt wel alsof Champagne Problems een record probeert te vestigen in het gebruiken van zoveel mogelijk genreclichés. In de eerste vijftien minuten worden vrijwel alle klassieke Hallmark-kerstfilmelementen van stal gehaald: een overleden moeder, een goedhartige vreemdeling en een traditioneel familiebedrijf dat van de ondergang gered moet worden. In dit geval een wijngaard in de Champagnestreek.
De gehaaide Sydney wordt vlak voor de feestdagen naar Frankrijk gestuurd, om de eigenaar van het champagnehuis te overtuigen de wijngaard aan haar bedrijf te verkopen. Na een ontmoeting in een Parijse boekwinkel beleeft ze een romantische nacht met de charmante Henri. Wanneer ze de volgende ochtend bij haar eerste werkafspraak arriveert, blijkt hij de zoon van de man die ze moet binnenhalen. Voor de kritische kijker een ongeloofwaardig toeval; voor liefhebbers van romantische komedies simpelweg de opmaat naar een voorspelbare kerstfilm.
Dat de film gemaakt is met millennials als doelgroep in het achterhoofd, blijkt uit de vele popcultuurverwijzingen naar onder meer Kelly Clarkson en Friends. Ook het hoofdpersonage gedraagt zich als de stereotype millennial: Sydney is een ambitieuze carrièretijger die geen straat kan uitlopen zonder haar telefoon te pakken. Henri is haar tegenbeeld: een poëtische romanticus die droomt van een literaire wijnbar.
Wie Emily in Paris heeft gezien, zal opmerken hoe opvallend veel de plot overeenkomt met een belangrijke verhaallijn uit die serie. Net als Emily moet Sydney de eigenaar van een champagne-imperium overtuigen om met een nieuw bedrijf samen te werken. En ook hier wordt de hoofdpersoon uitgenodigd voor een luxe weekend op een extravagant château in de Champagnestreek. Misschien heeft Mark Steven Johnson (bekend van Daredevil en Christopher Robin) dit niet bewust geleend, maar verdacht is het wel. Zeker omdat zowel Emily in Paris als Champagne Problems door Netflix werden geproduceerd.
Ondanks het clichématige en weinig verrassende verhaal, charmeert de film met sfeervolle beelden. Het eerste half uur is grotendeels in Parijs opgenomen, wat een verademing is ten opzichte van de kunstmatige sets waar Emily in Paris van overloopt. En hoewel blijven vergelijken met de serie een beetje flauw is, wint Champagne Problems het op dit punt wél. De sfeervolle shots van iconische Parijse locaties en met kerstlichtjes versierde straten compenseren voor de voorspelbare plot, dat in geen enkel opzicht innoveert. Een ander pluspunt is het verrassend veelvuldig gebruik van het Frans, wat met name hunk Henri wat eigener maakt.
Tussen Sydney en Henri wil het helaas nooit echt bruisen. Dat komt mede door de wat ingetogen vertolking van Minka Kelly, die in de broeierige scènes nooit het initiatief neemt. Gelukkig maken de excentrieke gasten wat goed. Zo is er een sociaal onaangepaste Duitser en een flamboyante partyhomo. Vooral de grapjes van laatstgenoemde zijn verrassend scherp en zo nu en dan zelfs maatschappelijk geëngageerd.
Naarmate de film richting zijn zoetsappige conclusie trekt, verschuift de romantiek wat naar de achtergrond en komt het generationele conflict tussen Henri en zijn vader centraal te staan. Symbolisch is de oude, roestige Citroën die de oude man tegen beter weten in probeert te repareren: hij zit vast in tradities en verliest daarmee ook zijn zoon. Door Sydney’s bemoeienis vinden de mannen weer voorzichtig toenadering.
Hoewel de romantische verhaallijn nergens echt wil knallen, valt er in Champagne Problems gelukkig genoeg te lachen. Dankzij twee memorabele komische bijrollen en op locatie geschoten beelden blijkt de film tóch net iets beter dan de gemiddelde Hallmarktroep die rond de feestdagen de streamingdiensten overstroomt.
Champagne Problems is te zien bij Netflix.