
Regie: MJ Bassett | Scenario: Tasha Huo | Cast: Matilda Lutz (Sonja), Robert Sheehan (Draygan), Wallis Day (Annisia), Luca Pasqualino (Osin), Michael Bisping (Hawk), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2025
Na Richard Fleischers Red Sonja uit 1985 (met Brigitte Nielsen als Red Sonja en Arnold Schwarzenegger als sterke man) begonnen de geruchten al over een vervolg. Veertig jaar aan productieperikelen later ligt dan nu een reboot over de bloeddorstige stripheldin op tafel, maar een schoonheid is het niet te noemen. Met een minuscuul budget is een epische fantasyfilm schieten überhaupt een uitdaging, maar de fundamentele fouten zitten al in het schrijfwerk. Waar ging het mis in de reis van de beroemde Red Sonja om een échte actieheldin te worden?
Het verhaal van de roodharige krijger begint bij de pulpschrijver Robert E. Howard, ook wel bekend als de geestelijk vader van het ‘swords and sorcery’-genre. Eveneens ontsproten Conan the Barbarian en Solomon Kane uit zijn pen. Dat is mooi meegenomen voor de huidige regisseur van Red Sonja, M. J. Bassett, die de verfilming verzorgde van Solomon Kane in 2009. De versie uit 2025 is duidelijk meer geïnspireerd door het Howard-universum dan door de Fleischer-versie, maar ook hier kon de heldin niet ontsnappen aan haar stalen lingeriesetje.
Al toen Red Sonja werd opgepikt door Marvel Comics, begon de hevige seksualisering van de stripfiguur. Haar metalen harnas, bestaande uit slip en bikini, is duidelijk meer bedoeld om naar te loeren dan om te beschermen. Bassett kiest definitief voor een andere route in het heden door te strijden tegen het hardnekkige beeld van Red Sonja als sekssymbool. Maar dat gaat niet even makkelijk met een ‘slechts’ zeventien miljoen dollar voor een volwaardige fantasyfilm.
De financiële belemmeringen zijn duidelijk te zien in het eindresultaat. Veel sets zien eruit als een decor van het Archeon; dat kan matige CGI nauwelijks verbloemen. Logischerwijs wordt Sonja zo snel mogelijk in een gladiatorenarena gevangengenomen. Zo kan ze het merendeel van de film besteden achter tralies en voor groene schermen. Daar keert zij zich tegen de sluwe keizer Draygan, die tracht de wereld te veroveren door de verloren helft van de Book of Secrets te vinden. Kortom, niets verrassends voor een fantasy-scenario.
Buiten Gladiator op sokken om, draait de film natuurlijk om de nieuwe versie van Red Sonja. Een nieuw achtergrondverhaal en minder provocatieve outfits zetten de toon, maar het verhaal slaat al snel door met moderne thema’s. Aan het begin van de film chillt Sonja boven in een boom met een honingraat in haar hand en kibbelt ze de hele dag met haar BFF, het paard Vihur. Ze maakt keizer Draygan tot aartsvijand, die met technologie probeert de wereld te zuiveren van barbaren. En iedereen heeft een jeugdtrauma. Waar zijn de epische zwaardgevechten gebleven?
Het verhaal herdoopt Sonja tot een heldin naar hedendaagse standaarden. Nu is het haar medegevangene, prins Osin, die het oogsnoepje van de film wordt. En niemand kan Sonja’s zilveren zwemsetje nog serieus nemen. Maar samen met de ratjetoe aan moderne ideeën over gender en technologie, voelt veel ervan misplaatst. Red Sonja komt over als een B-film uit de jaren 2000, die te veel van het nu probeert te zijn en vergeet wat een fantasyverhaal nodig heeft. Laat je kijker ontsnappen naar een wonderlijk universum, begeleid door een sterk hoofdpersonage met visie, kracht en een vleugje charme.
Wat blijft er in Red Sonja over van de vrouwelijke krijger? Red Sonja heeft enorme potentie voor een eigen franchise, wat de lange adem van de producenten verklaart. Van geseksualiseerd stripfiguur tot Arnold Schwarzeneggers lustobject, is ze nu aangeland bij haar zoveelste geflopte reïncarnatie. Met een pijnlijke omzet van circa twee ton aan de kassa is duidelijk dat haar queeste naar zichzelf nog niet voorbij is. Deze recentste versie eindigt met de scène dat prins Osin een herberg binnenstormt en tegen haar roept: “Sonja, we need you!” Maar dan wel een andere Sonja, alsjeblieft.
Red Sonja is te zien bij Prime Video.