
Wat waren de trending topics in tech in 2025? Welke nieuwe gadgets stalen de show? Wie waren de movers, shakers en gamechangers? Hoe gaat dit tech-jaar de annalen in? Dit is het overzicht dat we al sinds 2005 elk jaar maken: de Bright 25.
De komende dagen publiceren we vijf artikelen met elk vijf topics, op 31 december publiceren we de top 5 en de hele Bright 25 als speciale aflevering van de podcast.
20: Nothing blijft smaakmaker
De meeste telefoonmerken zijn voorspelbare reuzen geworden. Beetje betere camera, iets snellere chip, weer een glazen achterkant. Nothing doet het anders en houdt dat knap genoeg vol. De Phone (3) viel weliswaar wat tegen – met 849 euro behoorlijk prijzig en weinig vernieuwing in de praktijk. Maar het merk bleef relevant door slim in te zetten op goedkopere modellen.
De Phone (3a) en (3a) Pro zijn fors betaalbaarder, met respectievelijk 249 en 479 euro als startprijs. Daarmee komt Nothing dichter bij het publiek dat de minimalistische stijl wel ziet zitten, maar geen flagship-prijzen wil betalen. Er kwam ook nog een Lite-editie en een ‘Community Edition’, met input van fans, wat vooral goed scoorde bij de liefhebbers.
Daarnaast wist dochtermerk CMF de spotgoedkope tech er aantrekkelijk uit te laten zien. De CMF Phone 2 Pro (259 euro), CMF Watch Pro 3 (99 euro) en CMF Headphone Pro (99 euro) zijn leuk geprijsd én leuk om te zien. En over leuk gesproken: de Nothing Ear (3) in-ears werden kleiner, kregen een betere batterij, microfoon in het doosje en bleven die transparante cool uitstralen.
19: Death Stranding 2: On the Beach
Hideo Kojima is terug met een game die je waarschijnlijk niet helemaal snapt, maar toch door wil spelen. Death Stranding 2: On the Beach is bizar, groots en visueel overdonderend. Je sleept nog steeds koffers door post-apocalyptische landschappen, nu in Mexico en Australië, maar nu met nog meer filosofische lagen en nog minder duidelijke uitleg. Precies zoals Kojima het wil.
Tegelijk verschenen er twee andere grote games die veel gamers misschien net iets beter lagen. Battlefield 6 bracht weer ouderwets knal- en knalwerk terug naar de frontlinie, en Ghost of Yotei zette een nieuwe standaard in open wereld-samurai-actie. Maar Death Stranding 2 durfde het meeste – en daarom staat juist die game hier.
18: Eindelijk betaalbare EV’s
De Dacia Spring was lang eenzaam in z’n soort, als de enige écht betaalbare elektrische auto. Maar in 2025 kwam daar eindelijk verandering in. Hyundai trapte af met de Inster: een compacte EV met stoere looks vanaf 22.295 euro. En Renault scoorde goed met de langverwachte comeback van de Renault 5 – volledig elektrisch en vanaf 24.990 euro.
De elektrische auto is daarmee eindelijk in de buurt van de benzineauto aan het kruipen qua prijs. Al moet je daar wel wat voor inleveren: vooral de actieradius is natuurlijk minder groot dan bij de duurdere modellen. Maar het laat zien dat elektrisch rijden niet altijd een hoofdprijs hoeft te hebben.
17: Chinezen geven gas op smartphones
De échte innovatie in smartphones kwam dit jaar vooral uit China. OnePlus scoorde met de OnePlus 15: premium specs, snelle updates én een vriendelijk prijskaartje. Oppo deed daar niet voor onder met de Find X9 Pro, die met z’n camera-opstelling en design zelfs Apple even zenuwachtig maakte.
Xiaomi gooide er nog een schepje bovenop met de teaser van de Xiaomi 17 Pro. Die is pas in 2026 leverbaar, maar wat we nu al weten belooft veel: AI-in-camera, absurd snel laden en een opvouwbare variant in de pijplijn. De Chinese merken laten zien dat innovatie niet uit Cupertino hoeft te komen – en dat prijs-kwaliteit echt nog bestaat.
16: Andor redt Star Wars
Star Wars worstelt al jaren met de balans tussen fanservice, vernieuwing en een logische verhaallijn. Maar de serie Andor laat zien dat het allemaal tegelijk kan. Seizoen 2 van Andor leverde dit jaar een briljante mix van spionage, karakterontwikkeling en politieke intrige. Een ijzersterke serie, juist ook voor wie normaal geen Star Wars kijkt. De rode draad is: wat kost het om in opstand te komen? Iedereen betaalt een prijs, van de voetsoldaten tot de spionnen en juist ook de leiding. Gelukkig worden fans er wel vaak genoeg aan herinnerd dat Andor zich richting de heldenden van Luke Skywalker beweegt, want er komen veel bekende locaties voorbij.
Verder wist Adolescence op Netflix te verrassen door een zwaar onderwerp met prachtig spel geweldig in beeld te brengen. Dat werd tijdens de Emmy-prijsuitreiking beloond. Vooral Apple TV-serie The Studio viel daar in de prijzen. De satire van Seth Rogen die Hollywood uitvergroot, viel bij de Hollywood-pers in de smaak. Begrijpelijk, want de serie zit steengoed in elkaar.