
Het koppelen van een setje AirPods voelt bijna magisch: klepje open, één tik op je iPhone en je bent klaar. Voor andere merken was dat altijd een stuk omslachtiger, maar dankzij nieuwe Europese regels komt daar nu verandering in. Met iOS 26.3 gooit Apple de deuren open en krijgen third-party oordopjes en smartwatches dezelfde opties als Apple’s eigen accessoires.
De Europese Digital Markets Act (DMA) blijft Apple dwingen om zijn gesloten ecosysteem verder open te breken. Waar we eerder al alternatieve app-winkels en USB-C kregen, focust iOS 26.3 zich op de manier waarop accessoires samenwerken met je iPhone en iPad.
‘Proximity Pairing’ voor iedereen
De meest opvallende verandering is de komst van proximity pairing voor third-party fabrikanten. Dit betekent dat fabrikanten van oordopjes (denk aan Sony, Bose of Sonos) hun producten zo kunnen instellen dat er automatisch een pop-up verschijnt op je iPhone-scherm zodra je de case opent. Geen gedoe meer in de Bluetooth-instellingen: één tik is voortaan genoeg, precies zoals je dat van de AirPods gewend bent.
Niet alleen audioliefhebbers profiteren. Ook fabrikanten van smartwatches krijgen meer toegang tot iOS-functies. In de nieuwe update kunnen horloges van derden eindelijk op een verbeterde manier notificaties ontvangen en beantwoorden.
Er zit echter wel een bekende ‘Apple-twist’ aan: je kunt notificaties maar naar één verbonden apparaat tegelijk doorsturen. Schakel je de geavanceerde notificaties in voor je Garmin of Samsung-watch? Dan worden ze automatisch uitgeschakeld voor je Apple Watch.
Alleen in de EU
Zoals we inmiddels gewend zijn van de DMA-wijzigingen, blijven deze functies strikt beperkt tot gebruikers binnen de Europese Unie. Terwijl iPhone-gebruikers in de VS nog steeds vastzitten aan de traditionele koppeling methoden, krijgen wij in Europa een meer ‘interconnected’ digitaal ecosysteem.
De functies zijn momenteel al te testen door ontwikkelaars in de bèta van iOS 26.3. De definitieve release van de update wordt eind januari 2026 verwacht. Of Apple hiermee de verkoop van AirPods en Apple Watches ziet dalen valt nog te bezien, maar voor de consument die niet alles van één merk wil kopen, is dit een enorme stap vooruit.
Lees meer over Apple en mis niets met de Bright-app.