
Het onderwerp van het bericht is ‘Controleer en herzie uw dossier bij CM’. In het bericht staat vervolgens te lezen: “Tijdens een recente controle van onze administratie hebben we vastgesteld dat sommige klantgegevens niet meer up to date zijn.”
“Om onze dienstverlening correct te blijven uitoefenen, vragen we u vriendelijk om uw dossier na te kijken en waar nodig aan te passen. Door een technische aanpassing in ons systeem moeten we even nagaan of alles nog klopt. We danken u voor uw medewerking.”
Vervolgens kan je kiezen om door te klikken “naar onze pagina”, of te klikken op “Controleer en bekijk uw dossier”. Dat mag je zeker niet doen, want zo beland je op een frauduleuze webpagina, waar men je gegevens zal proberen te ontfutselen.
“Nepwebsite van bank leek heel echt”
Kim Vanhelmont trapte in de val en werd het slachtoffer van deze phishingmail. “Ik moest dan doorklikken naar een andere link, die mij doorverwees naar een fake website van mijn bank. Dat had ik ook niet door, want dat leek heel echt”, zei ze in ‘VTM Nieuws’.
“En daar heb ik dan ook mijn gegevens ingevuld met mijn bankkaartlezer. Ik heb dus mijn code ingevuld.”
Enkele dagen later wordt er 3.000 euro gestort op haar bankrekening. En dan loopt het fout. “Ik open mijn app en ik zie overal nullen staan. Ik was in paniek. Ik dacht: oei, wat nu? Want ik had de centen echt wel nodig. Als alleenstaande mama is dat wel welkom.”
Zaak geseponeerd, centen weg
Kim stapte naar de politie, waar een proces-verbaal werd opgesteld. Maar ze kreeg ook te horen dat er niets gedaan zou worden. “Onder de 10.000 euro doet het parket er niets aan en wordt alles geseponeerd. Niet leuk, ik had echt gerekend op die centen en die zijn nu weg.”
Merendeel van phishingzaken wordt geseponeerd
Vorig jaar kwamen er meer dan 11.000 phishingdossiers binnen bij de parketten. Zeven op de tien zaken werden geseponeerd. “Simpelweg omdat wij de tsunami aan dossiers niet aankunnen”, vertelde cybermagistraat Catherine Van de Heyning van het Antwerpse parket aan de zender.
“Alleen in Antwerpen moeten we met vier magistraten 700 dossiers per maand behandelen. Dan weet je dat dat niet lukt.”
De verschillende parketten in België hanteren bovendien elk hun eigen drempels om te beslissen of een phishingzaak wordt vervolgd. Lees er meer over in ons eerder verschenen artikel.