
De technologie, Facewatch, vergelijkt het gezicht van een bezoeker met een databank van personen die eerder betrokken waren bij diefstal of geweld. Wordt er een match gevonden, dan krijgt het personeel meteen een waarschuwing. Voor veel retailers is dit een antwoord op de toenemende problemen.
Volgens Sky News zullen Sainsbury’s, Sports Direct en Budgens gebruik gaan maken gezichtsherkenningssoftware.
Waarom retailers deze stap zetten
De afgelopen jaren kregen winkels in het Verenigd Koninkrijk steeds vaker te maken met winkeldiefstal en geweld tegen medewerkers. Vooral kassapersoneel en beveiligers zijn daarbij het slachtoffer. Door gezichtsherkenning in te zetten, hopen retailers incidenten te voorkomen nog vóór ze plaatsvinden.
Met gezichtsherkenning zouden personen die reeds diefstal of geweld pleegden vroegtijdig worden herkend, zodat personeel extra waakzaam kan zijn of preventief kan ingrijpen. Voorstanders zien het als een noodzakelijk hulpmiddel om de veiligheid in winkels te garanderen.
Ook in België neemt het probleem toe
Ook in België stijgt het aantal meldingen van winkeldiefstal en agressie tegen winkelpersoneel. Retailorganisaties luiden al langer de alarmbel en vragen om meer bescherming voor hun medewerkers. De vraag of Belgische winkels het Britse voorbeeld zullen volgen, duikt dan ook op. Technologisch is het perfect mogelijk, maar juridisch en maatschappelijk ligt het veel gevoeliger.
Mag gezichtsherkenning zomaar in België?
In België en de rest van Europa geldt een strenge privacywetgeving, met de GDPR als belangrijk kader. Winkels mogen niet zomaar gezichten scannen en opslaan. Daarvoor is een zeer duidelijke wettelijke basis nodig.
Wat betekent dit voor klanten en privacy?
Voor klanten roept gezichtsherkenning grote vragen op. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk bij het idee dat hun gezicht wordt geanalyseerd zodra ze een winkel binnenstappen, ook al hebben ze niets misdaan.
Critici waarschuwen voor een samenleving waarin iedereen preventief wordt gescreend, zonder dat men dat altijd beseft. Er zijn ook bezorgdheden over fouten in de systemen, waarbij onschuldige klanten onterecht als verdachte worden aangemerkt. Dat kan leiden tot ongemakkelijke confrontaties en verlies van vertrouwen.
Zullen Belgische winkels volgen?
Op korte termijn lijkt een brede invoering van gezichtsherkenning in Belgische winkels onwaarschijnlijk. De wettelijke drempels zijn hoog en het maatschappelijk debat is nog volop aan de gang. Toch kijken retailers aandachtig naar wat er in het Verenigd Koninkrijk gebeurt.
Als de problemen met diefstal en agressie blijven toenemen en andere maatregelen onvoldoende blijken, zal de druk groeien om nieuwe technologieën te overwegen. De komende jaren zullen dan ook cruciaal zijn om te bepalen waar de balans komt te liggen tussen veiligheid in winkels en het recht op privacy.
181 euro boete
Intussen wordt vanaf januari 2026 een nieuwe regel van kracht in België om winkeldiefstallen tegen te gaan. Een dief die wordt betrapt, zal vanaf dan onmiddellijk 181 euro kunnen betalen aan de winkeluitbater, een minnelijke schikking die de schade moet vergoeden.