
Volgens cijfers die sectorfederatie GOCA deelde, is het verschil tussen mét en zonder afspraak ondertussen aanzienlijk. Wie vandaag zonder afspraak naar een keuringscentrum rijdt, moet gemiddeld 28 minuten wachten. Bestuurders die vooraf een afspraak maken, staan gemiddeld nog maar 8 minuten in de rij. Dat vertelt Philippe De Meyer van GOCA aan VRTNWS.
Afspraken maken loont steeds meer
De cijfers tonen duidelijk aan dat een afspraak maken steeds meer loont. Waar wachttijden vroeger vaak opliepen en weinig voorspelbaar waren, probeert GOCA die onzekerheid nu weg te nemen. Door het systeem van afspraken verder uit te bouwen, worden piekmomenten beter gespreid en verlopen de keuringen vlotter.
Toch benadrukt GOCA dat ook acht minuten wachten voor sommige mensen nog altijd te lang aanvoelt. “We snappen dat elke minuut wachten eentje te veel is, en we doen ons best om die wachttijden zo goed als mogelijk in te dijken,” klinkt het bij De Meyer. De ambitie blijft dus om de wachttijden verder te verkorten, zowel voor wie een afspraak heeft als voor wie spontaan langskomt.
Waarom wachttijden zo gevoelig liggen
De autokeuring is voor veel bestuurders een verplicht nummer dat moet worden ingepland tussen werk, gezin en andere verplichtingen. Elke minuut extra wachten voelt dan al snel als verloren tijd. Net daarom blijven wachttijden een gevoelig onderwerp, zelfs wanneer ze objectief gezien al verbeterd zijn.
Daarnaast speelt ook de herinneringsbrief een rol. In het verleden viel die soms laat in de brievenbus, waardoor mensen last minute naar een keuringscentrum trokken. Dat zorgde niet alleen voor stress bij bestuurders, maar ook voor extra drukte aan de keuringslijnen. Door dat systeem aan te pakken, hoopt GOCA de toestroom beter te spreiden.
Lees ook: Eerst afgekeurd, dan toch een groene kaart: Opvallende situatie op autokeuring uitgelegd
Blijvende inspanningen nodig
Hoewel de gemiddelde wachttijden vandaag lager liggen dan voorheen, blijft GOCA waakzaam. De sector beseft dat het vertrouwen van de automobilist staat of valt met een vlotte en duidelijke dienstverlening. Elke verbetering telt, zeker in een systeem waar niemand vrijwillig naartoe gaat, maar iedereen vroeg of laat wel moet passeren.
Voor wie binnenkort naar de autokeuring moet, is de boodschap duidelijk. Wie zijn wachttijd wil beperken, doet er goed aan vooraf een afspraak te maken. Dat blijft voorlopig de meest efficiënte manier om snel weer buiten te zijn.
De autokeuring zal waarschijnlijk nooit helemaal wachttijdvrij worden, maar de cijfers tonen wel aan dat er vooruitgang is. En voor veel bestuurders maakt net dat verschil tussen frustratie en een bezoek dat vlot verloopt.