Actueel
16
keer gelezen
Maasdam – ‘Geldzorgen? Ik help je graag’. Dat is de aansprekende boodschap van gemeente Hoeksche Waard aan mensen met geldzorgen. ‘’December is financieel gezien altijd een spannende maand. Ook al is de portemonnee leeg, toch wil iedereen zijn gezin een feestelijk gevoel geven’’, zegt Huibert Steen, wethouder Sociale Zaken. ‘’Met deze campagne in december willen we mensen met geldzorgen duidelijk maken dat ze anoniem, vrijblijvend en gratis bij ons kunnen aankloppen. Dat de gemeente kan helpen is nog onvoldoende bekend.’’
De campagne over het wegnemen van geldzorgen kan inwoners van de Hoeksche Waard bijna niet ontgaan. De bussen van het openbaar vervoer door de Hoeksche Waard zijn voorzien van enorme posters met de tekst: Geldzorgen? Ik help je graag en Geldzorgen? Kom erover praten. Ook zijn op het hele eiland in bushokjes campagneposters aangebracht. Bij servicepunten van de gemeente wordt de campagne onderstreept met banners. De bussen met campagneposters rijden sinds 1 december door de Hoeksche Waard en de campagne wordt alleen in december gevoerd, maar mensen met geldzorgen kunnen altijd bij de gemeente terecht.
De campagne is vooral bedoeld om mensen te motiveren om een eerste stap naar hulp te zetten. ‘’Veel mensen met geldzorgen weten niet dat ze geholpen kunnen worden. Wij merken dat het nog steeds een drempel is om ons te bellen. Met deze campagne willen we meer mensen bereiken. We willen duidelijk maken dat we heel toegankelijk en laagdrempelig zijn. Bellen kan dan ook anoniem’’, benadrukt wethouder Steen. ‘’Wij hebben liever dat mensen ons vroegtijdig bellen dan dat ze wachten tot het water ze aan de lippen staat. Mensen vragen zich soms af wat zij moeten meenemen en hebben het idee dat zij vooraf alles op een rijtje moeten hebben. Dat hoeft allemaal niet. Daar helpen we juist bij.’’
Hulp beslaat breed terrein
Eigenlijk ziet de wethouder graag dat mensen bellen voordat er echt zorgen om geld zijn of er een schuld is ontstaan. ‘’Altijd bellen! Je kunt in situaties komen waarvan je nooit had verwacht erin terecht te kunnen komen. Bijvoorbeeld bij een scheiding. Plotseling zijn er dan vragen. ‘Hoe sta ik er financieel voor. Waar moet ik op letten.’ Ook als je met pensioen gaat kunnen er financiële vragen zijn. ‘Wat is het verschil in inkomsten’. De ervaring leert dat mensen daar nog onvoldoende bij stil staan. In een gesprek kunnen wij dat duidelijk maken.’’
Wanneer inwoners bellen voor een geldprobleem, dan wordt dat acuut opgepakt. ‘’Binnen een week kan er indien gewenst een afspraak gemaakt worden. Het is belangrijk dat er direct wordt gehandeld en dat er niet weken op antwoord moet worden gewacht.’’ De hulp beslaat een breed terrein. Het begint veelal met het samen inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven, het krijgen van tips om geld te besparen of het afspreken van betalingsregelingen. Daarnaast wordt gewezen op de vele mogelijkheden van financiële ondersteuning zoals een bijstandsuitkering, een individuele inkomenstoeslag, bijzondere bijstand of bijvoorbeeld een bijdrage in de zorgkosten.
Bij een laag inkomen kan er sprake zijn van kwijtschelding waarbij maar een deel van de afvalstoffenheffing hoeft te worden betaald. Tot slot wordt ook de weg gewezen naar de vele landelijke ondersteuningsmogelijkheden bij weinig geld. Voorbeelden van die ondersteuning zijn huurtoeslag, kind gebonden budget, kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en aanvullend inkomen voor ouderen.
Geldgids
Wethouder Steen: ‘’De gemeente bracht onlangs een hernieuwde versie uit van de Hoeksche Waardse Geldgids. Dat is een handige en overzichtelijke brochure die een overzicht geeft van alle mogelijke hulp bij vragen en zorgen over geld. Die Geldgids is digitaal te bekijken op gemeentehw.nl/ geldgids of gratis af te halen bij de servicepunten van de gemeente in Oud-Beijerland en Maasdam. Bellen kan ook, telefoon 140186.’’
Wethouder Steen tot slot: ‘’Geldzorgen kunnen op het gehele gezin drukken en een negatief effect hebben voor elk gezinslid. Door geldzorgen ontstaat stress. Daarom mijn oproep: Heb je geldzorgen, kom alsjeblieft’. Wat geldzorgen betekenen heb ik vroeger meegemaakt. Ik heb mijn moeder zien huilen, omdat er geen geld was voor brood. Daarom gaat mijn hart uit naar de mensen met geldzorgen. Kom met je vragen en blijf er niet wakker van liggen. Wij willen je echt helpen!’’
(tekst: Sieka Romeijn-Hedmann)