Actueel
220
keer gelezen
Klaaswaal – Het ontwerp van de wijziging van het Omgevingsplan Hoeksche Waard is klaar en gaat ter inzage. Daarmee is een belangrijke stap gezet om de komst van de korte randweg aan de oostkant van Klaaswaal mogelijk te maken. In januari 2024 ging de gemeenteraad akkoord om de procedures te volgen om de aanleg van de korte randweg (fase 1) mogelijk te maken.
“We zetten nu echt een grote stap richting de realisatie van de korte randweg”, aldus wethouder Hein Verbiest (mobiliteit). “Auto’s, bussen, landbouwverkeer en vrachtwagens maken allemaal gebruik van de Molendijk en de Rijksstraatweg. De weg wordt steeds drukker en de voertuigen steeds groter. En dat terwijl het ook nog eens een belangrijke route is voor schoolgaande jeugd. Als het grootste deel van dat verkeer straks over de randweg gaat, levert dat een flinke verbetering op van de leefomgeving langs deze route en van de (verkeers)veiligheid. Dat is echt hoognodig!”
Aanleg randweg in 2 fasen
De randweg Klaaswaal wordt in 2 fasen aangelegd. De eerste fase bestaat uit de korte randweg waar een maximale snelheid gaat gelden van 60 km/uur. Voor het realiseren van de korte randweg wordt gebruik gemaakt van de Botweg en 4e Moerweg. Hiervoor worden deze wegen verbreed. Ook wordt er een vrijliggend fietspad aangelegd. Vanaf het punt waar de 4e Moerweg aansluit op de Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde komt een nieuwe weg ten zuiden van het bedrijventerrein van Klaaswaal. Deze sluit vervolgens aan op de Rijksstraatweg. Ook komt er een ontsluiting voor het bedrijventerrein zodat het (zwaar) vrachtverkeer niet meer door het centrum van Klaaswaal hoeft te rijden. Op die manier worden de wegen in het centrum van Klaaswaal rustiger en veiliger.
De tweede fase bestaat uit het doortrekken van de randweg vanaf de Oud-Cromstrijensedijk Oostzijde richting het bedrijventerrein aan de noordkant van Numansdorp. Na onderzoek is de verwachting dat de korte randweg in ieder geval tot 2040 (en mogelijk langer) voldoende oplossing biedt om de leefbaarheid in het centrum van Klaaswaal flink te verbeteren. Daarom wordt deze fase op dit moment niet verder uitgewerkt.
Maandag 15 december inloopavond
Tijdens deze inloopavond wordt het voorlopig ontwerp getoond van de korte randweg en hoe het tracé van de toekomstige tweede fase loopt. Deze ontwerpen zijn naar aanleiding van eerdere sessies met de werkgroepen aangepast. Ook zijn dan de uitgewerkte schetsen/afbeeldingen te zien. Daarnaast wordt men geïnformeerd over het proces en de inhoud van de wijziging van het omgevingsplan. Inwoners van Klaaswaal en andere belangstellenden zijn welkom tussen 19.00 en 21.00 uur in de Hoeckenisse, Molendijk 55 in Klaaswaal.
Zeer uitgebreid participatietraject
De komst van een randweg heeft veel impact. Dit geldt voor de inwoners van Klaaswaal in het algemeen maar ook voor veel grondeigenaren in het gebied. Om alle betrokken partijen zo goed mogelijk te betrekken bij het project organiseerden wij de afgelopen jaren meerdere bewonersavonden, inloopavonden, keukentafelgesprekken en werksessies met direct belanghebbenden. Denk hierbij aan grondeigenaren en inwoners die direct te maken krijgen met de randweg omdat de randweg grenst aan hun tuin of grond. Op die manier ontvingen wij input om het ontwerp voor de randweg te verbeteren en sluit het ontwerp nu goed aan bij de wensen van de meeste omwonenden en grondeigenaren.
Samenwerking met waterschap en provincie
Voor de realisatie van de randweg maken wij gebruik van wegen die in beheer zijn bij waterschap Hollandse Delta. In een samenwerkingsovereenkomst met het waterschap leggen wij afspraken vast over financiën, eigendom en beheer. Verder sluit de randweg in het noorden aan op de N489 en in het zuiden op de N488, beide provinciale wegen. De afspraken over het beheer en onderhoud voor dat deel van de weg komen te staan in een uitvoeringsovereenkomst met provincie Zuid-Holland.