Actueel
14
keer gelezen
Oud-Beijerland – Hardrijders en zwaar vrachtverkeer, het is voor een groep bewoners rond de kruising Randweg/Zinkweg aanleiding om in actie te komen. Ze ervaren veel overlast, zeker sinds de flitspaal weggehaald is. Ze zien veel bijna-ongelukken, de kruising is druk en onoverzichtelijk door het vele verkeersaanbod. ‘De terugkeer van de flitspaal zou al een stap in de goede richting zijn’, denkt bewoner Amber Capelle.
Bewoners zijn al een jaar bezig met de gemeente, politie en het Openbaar Ministerie om iets aan de situatie te doen. Eén van de oorzaken van de toenemende overlast is volgens de buurt het verwijderen van de flitspaal op de Randweg, zo’n 2,5 jaar geleden. Die zou te weinig ‘rendement’ opleveren.
‘Sindsdien is de overlast duidelijk toegenomen’, stelt Amber, ‘er wordt harder gereden. Daarnaast komt er steeds meer verkeer aangezien de gemeente probeert zoveel mogelijk verkeer om het oude centrum over de randweg te leiden.’
Statistieken
Bewoners voelen zich totaal niet gehoord en stellen dat gemeente, politie en Openbaar Ministerie insinueren dat het eerst eens goed fout moet gaan. De gemeente heeft onderzoek laten uitvoeren naar de snelheid, drie maanden is er gemeten en daar kwam niet uit dat er significant te hard gereden wordt.
Ook blijkt niet uit de cijfers dat er veel ongelukken gebeuren. Grote incidenten zijn tot nu toe gelukkig uitgebleven, erkennen de bewoners. ‘Maar we zien vaak dat het maar net goed gaat. En gaat het mis dan is het vaak blikschade, komt er geen politie aan te pas en komt het dus ook niet in de statistieken. Moet er soms eerst een dodelijk ongeluk gebeuren?’
Fixi-meldingen
Voor voetgangers op de Zinkweg staan er verkeerslichten die op afroep te bedienen zijn. Het komt volgens de buurt geregeld voor dat automobilisten desondanks gewoon het rood negeren. Ouders begeleiden hun kinderen vaak tot aan het stoplicht om zeker te zijn dat ze veilig kunnen oversteken.
Naast de Randweg ligt bovendien een druk fietspad, wat onder andere gebruikt wordt door scholieren van en naar scholengemeenschap De Willem van Oranje. Ook het achterstallig groenonderhoud leidt tot frustratie. Overhangend groen belemmert het zicht op het verkeer, wat het risico op gevaarlijke situaties verder vergroot.
De veelal oudere huizen op de Zinkweg zijn doorgaans niet onderheid. Vooral op de bovenverdiepingen, met houten vloeren, zijn de trillingen van het zware verkeer goed te merken. ‘We doen wekelijks fixi-meldingen’, vervolgt Amber, ‘maar we hebben het idee dat iedereen naar elkaar verwijst. De gemeente is wegbeheerder, maar zegt niets aan het verkeersgedrag van mensen te kunnen doen, de politie doet geen metingen want dat is al gedaan en het Openbaar Ministerie verwijst ook alles door.’
Nieuwbouwwijk
Een belangrijke oplossing zou voor de bewoners de terugkeer van de flitspaal zijn. En het verlagen van de maximumsnelheid of een snelheidsbord met een smiley-display. Verkeersdrempels kunnen niet aangezien het een doorgaande route voor bussen en calamiteitenverkeer is, zoals ambulances. De noodzaak is voor de bewoners nog dringender aangezien er achter hun huizen een nieuwbouwwijkje komt met als gevolg nog meer verkeer.
Reactie gemeente
Volgens een woordvoerder van de gemeente blijkt uit rapportages dat er op het kruispunt alleen éénzijdige ongevallen waren, gemeten in de periode 2020 – 2024. ‘De maximumsnelheid van 50 km p/u past bij de weg want de randweg is een gebiedsontsluitingsweg. De inrichting van de weg veranderen ligt niet voor de hand. De bebording en belijning kloppen en de voorrang is geregeld. Ook staan er stoplichten, is er een zebrapad en een fietsoversteek. Een smileybord komt alleen op punten waar structureel te hard wordt gereden. En dat is hier niet het geval.’
Het Openbaar Ministerie (OM) bepaalt waar flitspalen komen. Op basis van de verkeersveiligheidsanalyse lijkt een terugkeer niet waarschijnlijk.
(tekst: Conno Bochoven)