Actueel
169
keer gelezen
‘s-Gravendeel – Duurzaamheid en circulair ondernemen zijn tegenwoordig zaken die bijna dagelijks in combinatie met elkaar wel ergens worden genoemd. Dat was dus ook het geval bij een informatieavond op 2 december voor bewoners van ‘s-Gravendeel. Dura Vermeer en Everox hebben namelijk plannen om net voorbij de ‘s-Gravendeelse haven een fabriek voor betonrecycling te realiseren.
Iets wat in het kader van duurzaamheid op het eerste gezicht heel goed klinkt. En volgens Dura Vermeer ‘voldoet de geplande fabriek aan alle veiligheidsnormen en moet het bovendien een innovatieve fabriek worden.’ Maar tijdens een avond in ‘s-Gravendeel bleek dat er niet op alle kritische opmerkingen en vragen van bewoners een afdoende antwoord gegeven kon worden. En over zaken als mogelijke geluidsoverlast verschillen partijen van mening. Zo vond men bij Dura dat ‘het geluid van 50dB op zich best meevalt en in feite vergelijkbaar is met een gewoon gesprek’.
Maar inwoners van ‘s-Gravendeel wijzen er op hun beurt op dat als dit de gehele dag duurt het volgens organisaties als de WHO alles behalve onschuldig is. “Als ik de hele dag midden in een gewoon gesprek zit, word ik een beetje gek”, merkte iemand tijdens de voorlichtingsavond dan ook op. Maar mogelijke geluidsoverlast is nog het minste van waar men zich druk om maakt in ‘s-Gravendeel. Ook de toename van het vrachtverkeer met dagelijks bijna 50 trucks en de verspreiding van het zeker niet ongevaarlijke stof zijn punten van ernstige zorg bij sommigen. En die onrust lijkt zeker niet weggenomen te zijn. Het feit dat men de fabriek nu officieel heeft gepresenteerd als ‘een Hoogwaardige Beton Recycling installatie’ maakte dan ook weinig indruk op een aantal van de aanwezigen.
‘Gevaar voor de gezondheid’
Martijn Brouns is in elk geval absoluut niet gerust gesteld. ‘De voorgenomen bouw van een Hoogwaardige Beton Recycling (HBR) installatie op het Urban Miner-terrein wordt gepresenteerd als een innovatie, maar voor de bewoners van het dorp dreigt het een bron van ernstige gezondheidsrisico’s te worden. Hoewel de initiatiefnemers beweren dat de fabriek zelf een “gesloten systeem” is met filters, wordt het echte probleem vergeten: Het aanleveren en storten van het puin gebeurt gewoon in de open lucht. Vrachtwagens kiepen tonnen betonpuin op het terrein, waarna een shovel het puin de toevoer van de fabriek in duwt. Mensen waarschuwen terecht: “Stof kan je niet tegenhouden op een overslag”. Bij het storten van betonpuin, zeker als de wind vrij spel heeft in de open ruimte, komen grote hoeveelheden fijnstof vrij. Hierin zit kwartsstof, waarvan algemeen bekend is dat het kankerverwekkend kan zijn. De fabriek beweert dat hun eindproduct te grof is om in te ademen, tussen 20 en 250 micrometer, maar dit negeert het stof dat vrijkomt voordat het puin het gesloten systeem ingaat’, aldus Martijn Brouns.
Tijdens de bewonersavond konden de initiatiefnemers overigens niet garanderen dat de vrachtwagens afgesloten zullen zijn. Dit blijkt afhankelijk te zijn van de leverancier. In de praktijk wil dit zeggen dat vrachtwagens met puin door de omgeving rijden, waarbij het stof simpelweg van de wagen af kan en zal waaien nog voordat het de fabriek bereikt. Op sociale media reageren veel omwonenden dan ook ongerust. Sommige omliggende bedrijven maken zich zorgen om mogelijke gevolgen voor hun medewerkers. Het lijkt er dus op dat het laatste woord over dit project nog zeker niet gezegd is.
(tekst Arie Pieters)
Raadsvragen politiek
BurgerBelangen gaat in de raadsvergadering van dinsdag 9 december, onder voorbehoud dat ze worden toegestaan, onderstaande vragen over de kwestie stellen. De fractie van GroenLinks dient ze mede in, waarschijnlijk ook namens Constructief Hoeksche Waard en de PvdA.
‘De onrust onder inwoners werd tijdens de bewonersbijeenkomst vrijwel niet weggenomen. Onze fracties hebben eveneens bedenkingen op dit moment om al de omgevingsvergunning af te geven. Gezien het besluit van de omgevingsvergunning al op 15 december genomen kan worden door het college, stellen wij de volgende vragen.
1 Waarom heeft het college over een project van deze omvang de raads- en burgerleden niet geïnformeerd, kunnen wij alsnog alle informatie en documenten ontvangen?
2 De aanvraag voor deze omgevingsvergunning zal worden behandeld volgens de reguliere procedure, dit houdt in dat het besluit over het algemeen volgt binnen acht weken. Dat zal dan al op 15 december aanstaande zijn, over nog net geen week. De tijd dringt, maar de projectmanager van Dura Vermeer gaf vorige week tijdens de bewonersavond aan dat de vergunningsaanvraag nog niet compleet was. Houdt dit in dat de termijn van het besluit wordt verlengd met ten hoogste zes weken?
3 Is het college op de hoogte dat de grond waarop de installatie zal worden gebouwd nog moet worden afgedekt gezien de vervuiling in de bodem, maar dat er al palen de grond in zijn geslagen en het bouwmateriaal al klaar ligt om in het eerste kwartaal van 2026 te starten met de bouw?
4 Recyclen van beton bestaat al, de voorgenomen bouw in ’s-Gravendeel betreft een HBR-installatie: genaamd Hoogwaardige Beton Recycling. Dit is de eerste in zijn soort in Nederland, heeft het college (of is het college voornemens) voorafgaande aan zijn besluit het gebruik van de reguliere installaties voor betonrecycling – waar veel klachten over zijn – in Hoorn en Nijmegen meegenomen?
5 Op de bewonersavond werd aangegeven door de projectmanager van Dura Vermeer dat vrachtwagens en schepen niet standaard met afgedekte lading van en naar de fabriek rijden of varen, en het lossen en breken van beton in de openlucht gebeurt. Deze stoffen kunnen met de wind worden meegenomen ver buiten ’s-Gravendeel, wat vindt het college dat zijn bewoners worden blootgesteld aan gevaarlijke stoffen?
6 Is het college voornemens om de termijn waarbinnen het besluit valt om de omgevingsvergunning wel of niet af te geven op te schorten om aanvullende gegevens van de aanvrager op te vragen? Of is het college van plan de raad om een bindend advies te vragen voor de aangevraagde omgevingsvergunning door de maatschappelijke onrust die is ontstaan, het is immers een buitenplanse omgevingsplanactiviteit oftewel een bopa.’