Halte Stadhuis, zegt u het maar
Halte Stadhuis, zegt u het maar

We hadden tot voor kort een prachtige tramhalte pal voor het Stadhuis: halte Stadhuis. Een halte die paste bij de allure van onze stad, midden in het bestuurlijke hart van Rotterdam.
Die halte is inmiddels verdwenen, omdat op slechts tweehonderd meter afstand ook halte Weena ligt. Praktisch gezien begrijpelijk, maar qua uitstraling en stedelijke beleving voelt het alsof we een stukje Rotterdam hebben uitgegumd. Een wereldstad zonder tramhalte bij haar eigen stadhuis, dat wringt.
Eén halte minder betekent iets minder onderhoud en iets meer doorstroming. Maar laten we de kosten er eens bij pakken.
De aanleg van een nieuwe halte kost al gauw tussen de €300.000 en €700.000. Dat is hier gelukkig niet aan de orde, want de halte ligt er nog. Het gaat dus enkel om onderhoud: maximaal €20.000 per halte per jaar. Voor de twee haltes bij het Stadhuis, heen en terug, komt dat neer op ongeveer €40.000 per jaar.
En dan het veelgehoorde argument van de tijdwinst.
De tram rijdt nu iets sneller over het Hofplein. Maar wat zal dat schelen? Vijf seconden? Een minimale winst in geld en tijd, die op geen enkele manier opweegt tegen het verlies aan zichtbaarheid, identiteit en stedelijke allure.
De vraag is dus niet of we een halte moeten opheffen. Nee, de vraag is: vinden we het voor het karakter en de allure van onze stad waard om deze bestaande, symbolische halte te behouden? Een halte die letterlijk en figuurlijk de stad verbindt met haar bestuur. Of zetten we puur de rekenmachine aan en laten we daarmee weer een stukje Rotterdamse trots verdwijnen?
Zegt u het maar.
Ellen Verkoelen is fractievoorzitter van de Jongere Ouderen Unie Rotterdam
What's Your Reaction?






