Naomi heeft een droombaan als leerkracht: ‘We leren leerlingen dat onderlinge verschillen oké zijn’

Sinds anderhalf jaar is Naomi van Vliet (24) leerkracht van groep 6 op de Arentschool in Rotterdam. Door middel van zogeheten leerpleinen worden verschillen in onderwijsbehoeftes tussen leerlingen hier zoveel mogelijk opgevangen. “We geven samen les en begeleiden elkaars leerlingen”, aldus Naomi. Toevallig kende ze de directrice van de Arentschool, onderdeel van SARO, en mocht ze […] Het bericht Naomi heeft een droombaan als leerkracht: ‘We leren leerlingen dat onderlinge verschillen oké zijn’ verscheen eerst op indebuurt Rotterdam.

May 23, 2025 - 09:45
 0
Naomi heeft een droombaan als leerkracht: ‘We leren leerlingen dat onderlinge verschillen oké zijn’

Sinds anderhalf jaar is Naomi van Vliet (24) leerkracht van groep 6 op de Arentschool in Rotterdam. Door middel van zogeheten leerpleinen worden verschillen in onderwijsbehoeftes tussen leerlingen hier zoveel mogelijk opgevangen. “We geven samen les en begeleiden elkaars leerlingen”, aldus Naomi.

Toevallig kende ze de directrice van de Arentschool, onderdeel van SARO, en mocht ze na haar afstuderen langskomen voor een meeloopdag. “Na die dag wist ik het: lesgeven in Kralingen-Crooswijk past bij mij”, vertelt Naomi. Nu begint ze er al aan haar derde jaar als leerkracht van groep 6.

Leerplein-onderwijs

Naomi: “De visie van de school spreekt me heel erg aan. Bij het leerplein-onderwijs staat de differentiatie van het onderwijsaanbod centraal. We hebben een overkoepelend leerplein, met daaraan vast verschillende kleinere groepsruimtes. In ons geval bestaat ons leerplein uit de groepen 5 en 6.”

“De verschillende ruimtes worden gebruikt voor verschillende doelen, zoals gecombineerde lessen. Ook voor extra uitdagingen of begeleiding voor individuele en kleine groepjes leerlingen kunnen we hier terecht. Zo vang je de niveauverschillen per vak binnen een klas leerlingen beter op en krijgt elke leerling de begeleiding die hij of zij nodig heeft.”

Husselen en herverdelen

De verschillende klassen worden regelmatig gehusseld en herverdeeld. “Per leerjaar zijn er twee groepen, dus ook twee groepen 6 van zo’n 23 kinderen per groep,” vertelt Naomi. “Maar wij zien dit eigenlijk als één groep van 46 kinderen. Zo kunnen we uitval van een leerkracht ook goed opvangen.”

Hoe een schooldag er dan aan toe gaat? “In de ochtend start ik met mijn eigen groep. Daarna is het bijvoorbeeld tijd voor de rekenles. We herverdelen de groepen tot een basisgroep en een gevorderde groep, wat betreft het rekenniveau. Bij spelling maken we weer andere indelingen.”

“Een leerling die echt snel is, gaat met de onderwijsassistente mee om extra opdrachten te maken en een leerling die moeite heeft met dit vak, krijgt extra begeleiding. Sommige lessen husselen we niveaus bewust door elkaar, zodat kinderen van elkaar kunnen leren.”

Lees verder onder de foto >

Foto: Jnine Fotografie

Groei en ontwikkeling

Naomi haalt veel voldoening uit haar maatschappelijke baan. “Ik vind het zo mooi hoe je als leerkracht onderdeel mag zijn van én bij mag dragen aan de ontwikkeling van een kind. Je ziet een kind groeien onder jouw liefde en aandacht. In schoolwerk natuurlijk, maar vooral de persoonlijke overwinningen zijn bijzonder”, aldus Naomi.

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. “Het stukje werkdruk is een ding. Gelukkig wordt daar hier op school wel goed op ingespeeld, maar het onderwijs is geen makkelijke sector.”

Verschillen zijn oké

De Arentschool in Rotterdam is een christelijke school en staat open voor alle religies en achtergronden. “Een christelijke school was geen bewuste keuze van me, maar ik sta wel achter de christelijke normen en waarden,” legt Naomi uit.

“De school staat open voor iedereen, we hebben ook veel Islamitische kinderen bijvoorbeeld. Niet alleen wat betreft religie, maar op alle vlakken zijn we een gemixte school. We leren onze leerlingen om respect te hebben voor iedereen, welke godsdienst of afkomst je ook hebt. Onderlinge verschillen zijn oké en het is belangrijk dat kinderen weten hoe ze hiermee om moeten gaan.”

Lees verder onder de foto >

Naomi op haar plekje | Foto: Jnine Fotografie

Van vwo naar hbo-studie

Naomi heeft op de middelbare school tweetalig vwo-niveau afgerond en heeft bewust gekozen voor een hbo-vervolgstudie. “Er werd na het vwo verwacht dat ik naar de universiteit zou gaan, maar ik wilde niet te theoretisch bezig zijn. Het hbo paste beter bij mij.”

Wil jij ook bijdragen aan de toekomst van jonge mensen in een organisatie waar creativiteit en persoonlijke groei centraal staan? Dan is een carrière bij SARO vast iets voor jou. Laat je inspireren door het verhaal van Naomicheck de vacatures en maak van je baan je loopbaan!

Het bericht Naomi heeft een droombaan als leerkracht: ‘We leren leerlingen dat onderlinge verschillen oké zijn’ verscheen eerst op indebuurt Rotterdam.

What's Your Reaction?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow