Hoe ProRails nieuwe sein totaal ontspoorde

Hoe ProRails nieuwe sein totaal ontspoorde

Oct 11, 2025 - 11:54
 0
Hoe ProRails nieuwe sein totaal ontspoorde

Een gloednieuw, duurzaam sein moest de tienduizend verouderde seinen langs het spoor vanaf 2024 vervangen. Maar het Nieuwe Generatie Sein blijkt slecht zichtbaar bij fel zonlicht en 's nachts. Na een klachtenstroom van machinisten over het 'speldenknopje in de verte' trekt ProRail nu de stekker eruit en daagt de Duitse leverancier voor de rechter. De schade loopt in de tientallen miljoenen euro's, schrijft het AD.

30 augustus 2023, een weiland in Dronten. NS-machinist Martijn de Jong tuurt met veertien andere machinisten naar een licht in de verte. Eerst in het daglicht, dan in de schemering en later in het pikkedonker.

De Jong, machinist sinds 2001, had goede verhalen gehoord. "Het duurzame karakter van het sein sprak me aan." Al snel volgt teleurstelling. Zowel met de zon achter het sein als 's nachts en bij zonsondergang blijkt het NG Sein op de vereiste tweehonderd tot tweehonderdvijftig meter afstand lang niet altijd goed zichtbaar. "Ik zat meermaals verkeerd, hoorde ik achteraf. Terwijl ik het echt goed meende te zien. Heel raar."

Kort na de test adviseert NS negatief over het nieuwe sein, dat de afgelopen drie jaar is ontwikkeld door de Duitse firma Pintsch. Bij ProRail zijn dan al langer de alarmbellen afgegaan.

 

What's Your Reaction?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow