Kabinet heeft veel meer geld nodig voor grote infraprojecten

Kabinet heeft veel meer geld nodig voor grote infraprojecten

Oct 17, 2025 - 21:54
 0
Kabinet heeft veel meer geld nodig voor grote infraprojecten

Op de lange termijn is veel meer geld nodig voor grote infrastructuurprojecten. Dat schrijven demissionair ministers Robert Tieman (Infrastructuur) en Mona Keijzer (Volkshuisvesting) in een brief aan de Kamer. Dat geld moet op een voorspelbare manier worden klaargezet, niet in plotselinge potjes voor grote projecten zoals de afgelopen jaren het geval was.

De BBB-ministers hebben het over "structuurversterkende projecten", oftewel infrastructuur die nodig is voor de inrichting van Nederland en de bouw van nieuwe woningen. Als voorbeelden noemen ze de IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere en de Merwedelijn tussen Utrecht en Nieuwegein.

De aanleg van landelijke infrastructuur wordt al op een manier geregeld die rekening houdt met de lange termijn. Er is een zogeheten Mobiliteitsfonds voor, en een meerjarenprogramma waarin alle grote projecten zijn opgenomen. Maar volgens het kabinet is meermaals geld uit het Mobiliteitsfonds naar voren gehaald om tekorten in het heden op te vangen.

Een realistische strategie voor de lange termijn ontbreekt, schrijven Tieman en Keijzer. De nadruk ligt op losse projecten en regionale belangen. "In tijden van schaarste leidt dit tot versoberingen over de hele linie in plaats van echt keuzes maken tussen projecten."

Het budget voor wegen, vaarwegen en spoorwegen daalt de komende jaren, terwijl juist meer nodig is. Dat komt ook doordat veel infrastructuur verouderd is en moet worden gerepareerd of vervangen. Ook stelt militair transport hogere eisen aan infrastructuur. Het is de grootste 'instandhoudingsopgave' ooit, klinkt het regelmatig bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rijkswaterstaat zegt meer dan 20 miljard euro tekort te komen.

Het kabinet geeft een "voorbeeld" van hoe een budgetverhoging eruit kan zien. Als er vanaf 2031 jaarlijks 1 miljard euro extra naar het Mobiliteitsfonds gaat, oplopend tot 2,5 miljard in 2050, dan telt dat in totaal op tot tientallen miljarden euro's. "Hierop kan de markt de komende jaren inspelen en zich voorbereiden."

Vorig jaar waarschuwde de toenmalige infrastructuurminister Barry Madlener ook al voor tekorten. "Als we niks doen, lopen we op een gegeven moment vast."
 

 

What's Your Reaction?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow